Abstract:
Competitivitatea a devenit un subiect important pe piețele internaționale datorită faptului că reprezintă o sursă importantă de majorare a exporturilor. Țara care utilizează mai bine propriile resurse din sectorul agricol poate avea avantaje competitiv pe piețele externe. Lucrarea dată analizează comerțul cu produse agroalimentare al Republicii Moldova prin aspectele comerțului inter și intraindustrial. Scopul lucrării este estimarea tendinței și dimensiunii comerțului inter și intraindustrial cu produse agroalimentare ale Republicii Moldova. Datele secundare furnizate de Biroul Național de Statistică (BNS) sunt analizate corespunzătoare perioadei 2001-2015. Ponderea exporturilor de produse agroalimentare ale Republicii Moldova este destul de înaltă, însă mai multe modificări au fost înregistrate în valoarea totală și distribuția geografică a fluxurilor comerciale din perioada analizată. Analiza include estimarea inducătorilor comerțului inter și intraindustrial (RTA, GL). Rezultatele obținute evidențiază care din produsele agricole moldovenești sunt competitive, are au avantaje relative și cele care au un potențial pentru a fi majorat. Deși nivelul comerțului intraindustrial al produselor agroalimentare este destul de înalt (78%) acesta indică o diminuare a nivelului față de țările UE și o majorare față de țările CSI. Pentru majoritatea grupelor de mărfuri valorile indicelui GL prezintă o variabilitate înaltă pe parcursul timpului, ceea ce reflectă modificările structurale în comerțul agroalimentar al Republicii Moldova.